Cand ducem copilul la logoped
Evaluarea logopedica este necesara atunci cand copilul a implinit 2 ani si 6 luni iar vocabularul lui este sarac (mai putin de 50 de cuvinte), nu foloseste in conversatie “da” si “nu”, nu face propozitii simple (2 cuvinte). Evaluarea logopedica poate diagnostica o eventuala intarziere in dezvoltarea limbajului. La aceste varste mici, in cazul in care interventia logopedica se impune, sedintele de logopedie vor viza stimularea dezvoltarii limbajului. Totodata parintii vor fi consiliati cu privire la cum anume ar trebui sa procedeze in familie pentru a-l ajuta pe copil sa descopere la ce ii foloseste lui comunicarea verbala (limbajul expresiv) .
La varste mai mari, 4 ani, 4 ani si 6 luni copilul poate fi evaluat din punct de vedere logopedic daca vocabularul sau este sarac, daca sunt tulburari de pronuntie sau topica propozitiei si a frazei nu sunt corecte.
Terapia limbajului pentru corectarea tulburarilor de pronuntie are in componenta atat exercitii de miogimnastica, antrenarea aparatului fonoarticulator precum si exercitii de emitere corecta a sunetelor.
Debutul scolaritatii poate evidentia tulburari de invatare, cum ar fi disgrafia sau dislexia. Copilul nu reuseste sa recunoasca litere sau cifre, nu face diferenta intre cele doua tipuri de semen si nici nu reuseste sa citeasca silabe sau cuvinte. Este momentul in care se intervine pentru corectarea acestor tulburari prin terapie logopedica si, nu de putine ori, copilul are nevoie de ajutor si la scoala prin adaptarea curriculei sau alocarea profesorului de sprijin.
Multe dintre tulburarile de neurodezvoltare (tulburare de spectru autist, intarziere psihica, ADHD) au consecutive lor si tulburarea de limbaj. Aici se impune colaborarea intre specialisti: medical de psihiatrie infantila, psiholog, logoped pentru o interventie sustinuta astfel incat potentialul copilului sa poata fi folosit la maxim in recuperarea lui.
Tulburarile de ritm si fluenta (balbaiala, tahilalia, bradilalia) au un loc aparte in cadrul inteventiei logopedice. De cele mai multe ori ele au cauze psihogene si atunci psihoterpia este cea care poate sprijini recuperarea copilului sau adultului.
Logopedia este terapia care se foloseste si in recuperarea adultilor care au suferit accidente vsculare cerebrale in urma carora a fost afectat limbajul.
Cand ducem copilul la logoped?
Inteventia logopedica se initializeaza atunci cand obiectivele propuse in evaluare au fost atinse. In functie de diagnosticul copilului interventia poate fi mai lunga in timp sau mai scurta, iar intalnirile mai dese sau mai rare. In cazul tulburarilor asociate intalnirile vor fi mai dese si se vor intinde pe o perioada mai lunga de timp. Este important la finalul terapiei copilul sa aiba un limbaj inteligibil, sa poata sa isi comunice nevoile in mediul apropiat, sa faca fata sarcinilor scolare.
Cand/cat /de cand ducem copilul la psiholog?
Evaluarea psihologica are loc atunci cand sesizam decalaje intre achizitiile pe care copilul ar fi trebuit sa le aiba conform varstei cronologice si ceea ce poate el efectiv sa faca. Aceasta este o evaluare care pune in discutie coeficientul de dezvoltare al copilului si este pasul de pornire pentru o eventual interventie psihologica. Aici se pot evidentia intarzierile in dezvoltare, dar si tulburarile de neurodezvoltare. Aceasta evaluare se poate face de la varste mici (1 ani si 6 luni), deoarece interventia timpurie asigura o recuperare psihomotorie aproape de nivelul varstei.
Evaluarea psihologica se face atunci cand parintele observa modificarea comportamentului copilulului in sensul aparitiei unor temeri, stari de tristete, dificultati de adaptare in grupul de copii, cand au avut loc evenimente de viata traumatice.
Evaluarea psihologica se poate intinde pe parcursul mai multor sedinte in care este necesar sa fie prezenti si parintii, atat pentru a semnala aspectele care ii ingrijoreaza cat si pentru a fi indrumati cu privire la schimbarile pe care le pot face astfel incat starea copilului si a familiei sa se imbunatateasca.